Bokrecension: Darth Plagueis

Vill ni kunna se den bioaktuella Star Wars: Episod 1: Det Mörka Hotet med ett nytt perspektiv? Något som även sätter sitt spår i hur du ser Episod II och III? Jag kan säga dig att det finns just en sån bok. En farlig bok innehållande stora mängder politik, ekonomi och den mörka sidan. En bok som inte innehåller någon hjälte, bara skurkar och deras hemliga planer för att dominera allt.

Did you ever hear the Tragedy of Darth Plagueis the Wise
?

Jag satt hela förra året och väntade på att få läsa boken om Revan. Den önskan var så stor att jag inte brydde mig särskilt om James Lucenos kommande bok. Jag hade läst hans tidigare böcker utan att bli särskilt imponerad. Han hade helt enkelt fler sämre än bättre böcker enligt mig. Strax innan release blev jag ändå övertygad att jag borde köpa boken.

Hur jag ska kunna sammanfatta denna bok har jag ingen susning av. Vart jag ska börja är nästan omöjligt. Jag äger nästan 100 Star Wars-romaner och har därmed en viss erfarenhet av vad som finns att läsa om Star Wars-sagan. Jag startade det hela med Thrawn-trilogin, 3 älskvärda böcker, hittade ingen riktig i samma klass för ens jag fann Darth Bane: Path of Destruction. Någon annan liknande milstolpe måste sägas vara roman-versionen av Star Wars: Episod 3: Revenge of the Sith som verkligen förändrade hur man såg på händelserna i filmen på ett sätt man inte trodde var möjligt.
Det är jämsides med dessa böcker jag direkt vill placera Darth Plagueis. Som en milstolpe av någonting helt olikt det som gjorts tidigare. Denna bok förändrar inte bara synen på en film, utan tre stycken. Och ni har nog redan förstått att jag tänker säga att förändringen är av godo. Boken kompleterar filmerna och gör dem mer fulländade.

Vi kan börja med Episod I. Ständigt kritiserad för att vara tråkig med all dess politik och ekonomi. Med hjälp av boken så förklaras så gott om alla steg som ledde fram till filmen och vad de onda Sitherna verkligen planerade. En plan som slutar med Order 66, jedi riddarnas dödsdom och Palpatines framträdande som kejsare över galaxen. Det finns flera andra böcker, några som även James Luceno gjort, som vill hjälpa till och förklara det som händer i filmerna. Även om flera av dem är bra, så finns det inge, absolut ingen Star Wars bok, som är så ambitiös och välgjord i att förklara flera saker, utspritt över flera av filmerna. Författaren har fått jobbat med boken under lång tid, fått göra en del förändringar och stått nära i kontakt med de högsta hönsen som kontrollerar vad som sker med Star Wars-sagan. Inte nog med att James Luceno lyckas göra nånting som passar George Lucas tankar kring Star Wars, han har även kontrollerat allt som händer i andra berättelser. Det går att hitta i princip hundratals med referanser till andra Star Wars böcker, tidningar och spel. Och genom detta virrvarv av saker att hålla reda på, så lyckades James Lucena att skapa en egen berättelser, som slår det mesta.

Vad handlar den då om? Precis det som Palpatine berättar för Anakin i Episod 3. Darth Plagueis var en av de visaste av de Sith Lords som funnits och så mäktig att han kunde till och med påverka livet. Dock så blev Plagueis dödad av sin egen lärling. Vad Palpatine inte berättar, men som han ändå visar med sitt leende och stoltheten i sin röst, var att Darth Plagueis var hans mästare.

Boken har sin start några decenium före Episod 1, en tid då Darth Plagueis bara är en lärling. Men varje lärling måste vara ambitiös och ta de chanserna han får för att lyfta sig själv. Plagueis ser chansen och tar den. Nu är det bara han kvar och han tänker se till att hans största fiende, jedi-riddarna, ska falla pga honom. Han är en Muun, alltså rent automatiskt nästan, också en väldigt rik individ pga arv. Även om han inte hade blivit en Sith, så hade han haft möjligheter till ett välbärgat liv i överflöd med kontakt med andra rika och inflytelserika. Men att både vara en Muun och en Sith, så är möjligheterna hans utan gränser. Allt Sitherna tidigare planerat börjar ta sin verkliga form med honom och under tiden så hittar han en egen lärling att träna. En som är perfekt att slutföra jobbet, en karriärslysten människa. Darth Plagueis tänker dock se till att han också överlever för att se sitt slutverk.

Always two there are, a master and an apprentice.

Darth Plagueis och Darth Sidious. Det är dom två hela boken i slutändan cirkulerar kring. Dom och deras planer, deras intriger. Sither finns det gott om och de flesta som existerat fram till den tidpunken nämns vid namn i denna bok, samt nya som vi aldrig sett. Även den första mörka stunden för Darth Maul och Count Dooku och hur de blandas in i Sithernas order visas upp här. Boken gör två långa hopp på ett antal år, samt flera hopp som varar dagar, veckor, månader. Så man hinner med extremt mycket. Faktiskt så sker slutet i boken faktiskt alldeles efter Episod I. Vilka som lever och vilka som dör vid vilken tidpunkt är både spännande och mycket överraskande. Inte utan kontrovers, men ändå mästerlig, fullständigt mästerlig.

Väldigt många hemligheter avslöjas, men inte exakt alla. Och boken öppnar även för fler hemligheter. Icke desto mindre så är det ändå så att för de som vill ha många saker höjt i dunkel och gillar de mysterier som skapats i filmerna, så kan denna bok avslöja för mycket. Boken är lättläst och så, men ändå väldigt tung och betydelsefull. Att kunna greppa allt är inte det lättaste. Och för alla som grävt sig djupt i Star Wars sagan, genom att ha läst böcker, tidningar och spelat spel, så kommer man älska de referenser som boken innehåller. Ju mer man vet, desto mer kan man gilla denna bok. Även de som aldrig läst en Star Wars boken, kan faktiskt använda denna som introduktion, då endast bok-versionerna av filmerna kan sägas höra ihop mer med sagan än denna bok.

James Luceno som jag verkligen inte hade som favorit tidigare, har överträffat sig själv och så gott som alla de andra författarna med detta mästerverk. Boken är verkligen annorlunda, både svår och lätt, för den inbitne men också nybörjare, för filmfantasterna men också bok-älskarna.

The dark side of the Force is a pathway to many abilities some consider to be…unnatural

Slutbetyget för denna bok kan inte bli något annat än 10/10 i betyg då den är utan jämlike i det att den komplementerar det som händer i filmerna.