Star Wars på bioduken

Sen förra fredagen så har Star Wars åter igen tagit sig till bioduken efter 7 tysta år. Episod 1 är först upp och som vi inte sett sen 13 år tillbaks.

Med undantag för Lejonkungen så är Episod 1 det jag mest minns av mina biobesök under mina unga år. Det Mörka Hotet var en underbar upplevelse helt klart, trots att jag redan från start ogillade Jar Jar Binks. Jag var heller ingen veteran som hade de gamla Star Wars-filmerna i minnet inför biobesöket. Ingen hype, inga krav. Jag bara kom dit och tog del av Star Wars sagan.

Idag, 13 år senare, så har mycket hänt. 3D är inne och det är hela anledningen till att vi får se Star Wars igen. Personligen så fullständigt ogillar jag 3D.

Och det är väl det första jag kan säga om Episod 1. Man bör inte se den på bio för att se 3D-effekter. Filmen blir inte det minsta bättre av 3D.
Men. Sen senast så har ju filmerna uppgraderas till högkvalitativ HD, vilket kan ses även på blu-ray hemma. På bio och riktigt storskärm så gör den skillnad. Det är faktiskt riktigt bra bild-kvalité för en 13 år gammal film. Och för den som gillar ljud och musik så är Episod 1 något extra. Star Wars gör sig verkligen bäst på bio med riktigt maffigt och högt surrond-ljud med maximal kvalité. Jag är seriös när jag säger att ljudet aldrig varit så framträdande på något av de många biobesök jag gjort senaste åren. Det sätter verkligen stämningen och gör faktiskt Star Wars: Episod 1: Det mörka hotet till ett helt godkänt kvällsunderhållning. Oavsett vad filmen fått för kritik när filmen släpptes första gången, eller att det faktiskt är den sämsta av de sex filmerna i Star Wars-sagan, det är en bra film när man verkligen har släppt de där orealistiska förväntningarna.

Jag har sett filmen ett dussintals gånger i hemmet, även i blu-ray. Trots det, så överraskade ändå mitt biobesök på premiären över hur stabilt och bra helhetsintryck filmen gav. Jag har faktiskt sett ett flertal sämre filmer på bio de senaste åren, filmer jag faktiskt tyckt varit okej. När filmen var slut och jag fick gå ur biografen, så var jag nöjd och hade ett leende på läpparna. Det är här Star Wars ska upplevas, inte framför soffan.

Trackback
RSS 2.0