Weak in the Force
Har faktiskt nu spelat 13tim av The Force Unleashed till PC. Har kört igenom det hela en gång, sen kört lite mer för att testa olika saker. Sen har man försökt plockat upp det mesta av det man glömde/inte orkade hämta från första spelomgången, tex extra ljussabelkristaller mm. Samtidigt har man ständigt försökt fått perfekt ljud, men nej. Huvudmenyn i spelet har alltid för hög musik i bakgrunden jämfört med resten av spelet. Undrar om det är så för alla. Är väl inte troligt att det kan vara skillnad från någon annan gällande en sån sak.
Alltså även om jag inte har 100% av alla holocrons i spelet (bonusgrejer som är lite gömda var som helst) så känns det som att exakt allt är nu avklarat. Det finns ingen statistik, inge achivments till PC, inge multiplayer, det finns 2 val att välja bland i slutstriden i ett annars väldigt linjärt spel. Att köra igenom allt på högsta svårighetsgraden är inge vidare lockande även om det kanske borde vara det. Inte allt för bra AI bland fienderna, en massa olika buggar, irriterande ljud mm känns väga ovanligt tungt. Spelet må ha en väldigt bra story, underbar musik när den hörs, grym grafik och fysik i de flesta fallen och fina filmklipp, men nej. Spelet hade kunnat varit så mycket bättre om Aspyr som konventerade spelet från 360 till PC hade jobbat några månader till. De vilja nog få ut spelet till julhandeln istället för att släppa ett bra spel. Klart det då förtjäna ett 5/10 i betyg av mig.
Det bästa i spelet: Felucia. En vacker drömlik planet med stora svampar. Här slaktar man Rancors på grymmaste sättet någonsin.
Det sämsta i spelet: Minimala innehållet och variation. Några få korta hack och slash banor. Du gör absolut inget annat än att hugger med ljussabeln och lyfter saker med kraften.
Kan Lucasarts verkligen göra riktigt bra spel längre? Detta var ett spel de verkligen själv hypade något otroligt. Resultatet blev något som aldrig hamnade högt på topplistorna eller fick någon speciell mängd priser. Det farliga är väl att spelet sålde som smör. Nu kommer det en uppföljare och frågan är om Lucasarts ens behöver bry sig att lyssna till kritikerna. De tjänar ju ändå alltid in de pengar de satsat. Jag lägger nog istället hoppet på Bioware och deras Star Wars-titlar. De har aldrig gjort en besviken.
Alltså även om jag inte har 100% av alla holocrons i spelet (bonusgrejer som är lite gömda var som helst) så känns det som att exakt allt är nu avklarat. Det finns ingen statistik, inge achivments till PC, inge multiplayer, det finns 2 val att välja bland i slutstriden i ett annars väldigt linjärt spel. Att köra igenom allt på högsta svårighetsgraden är inge vidare lockande även om det kanske borde vara det. Inte allt för bra AI bland fienderna, en massa olika buggar, irriterande ljud mm känns väga ovanligt tungt. Spelet må ha en väldigt bra story, underbar musik när den hörs, grym grafik och fysik i de flesta fallen och fina filmklipp, men nej. Spelet hade kunnat varit så mycket bättre om Aspyr som konventerade spelet från 360 till PC hade jobbat några månader till. De vilja nog få ut spelet till julhandeln istället för att släppa ett bra spel. Klart det då förtjäna ett 5/10 i betyg av mig.
Det bästa i spelet: Felucia. En vacker drömlik planet med stora svampar. Här slaktar man Rancors på grymmaste sättet någonsin.
Det sämsta i spelet: Minimala innehållet och variation. Några få korta hack och slash banor. Du gör absolut inget annat än att hugger med ljussabeln och lyfter saker med kraften.
Kan Lucasarts verkligen göra riktigt bra spel längre? Detta var ett spel de verkligen själv hypade något otroligt. Resultatet blev något som aldrig hamnade högt på topplistorna eller fick någon speciell mängd priser. Det farliga är väl att spelet sålde som smör. Nu kommer det en uppföljare och frågan är om Lucasarts ens behöver bry sig att lyssna till kritikerna. De tjänar ju ändå alltid in de pengar de satsat. Jag lägger nog istället hoppet på Bioware och deras Star Wars-titlar. De har aldrig gjort en besviken.
Kommentarer
Trackback