Knights of the Old Republic II trubbel

5tim 30min och klockan tickar vidare. Så länge har jag kämpat med att få Kotor2 att fungera på mitt Vista 64-bitar.

Allt började med att man vilja vara en badass Sith, typ något Darth Bane liknande sak. Det funkar inte med The Force Unleashed eftersom det är så extremt enformigt hack och slash spel. Kort story, ingen karaktärsutveckling av något slag, man utvecklar lite krafter bara, man gör inga direkta val utan följer en väldigt linjär bana med stora pekskyltar på sidorna. Kotor2 är mer fritt, större, tar över 4ggr längre tid att klara av en endaste spelomgång samtidigt som det har ett enormt återspelningsvärde. Man får bygga och justera sin ljussabel på ett bättre sätt än i TFU, även pistolser,svärd, sköldar, skyddsutrustning osv har också en djup nivå. Istället för någon kompis har du ett helt gäng på 9 personer att ta hand om, och då inte bara långa konversationer för att få reda på massor om dem, de har också tonvis med utrustning som också helst bör justeras och alla går upp i nivåer för att funka bättre i strid. Och det tar inte slut där. Det som nästan utmärker Kotor 2 mest av allt och som gör det väldigt unikt, flera av dina kompanjoner går att förvandla till Jedis eller Dark Jedis, beroende på vilka val du gör. Till slut kan man få ett helt gäng med ljussablar som arbetar åt en. Fast gör man fel val, ja då förlorar man den fulla potentialen av att ha Force Sensitives i gänget. Detta gör spelet till ett av mina absoluta favoriter, i alla kategorier.

Så man försöker installera det, igen. Men det börja med att jag fick installera om det, eftersom jag inte fick igång det på första försöker och såg att spel-filerna inte hamnade på samma ställe som Kotor1, ett spel som faktiskt funkade på datorn min. Så man installera om, och det funka fortfarande inte att starta. Man installerade patch 1, sen patch 2. Funka inte nu heller. Sen ladda man hem några stora filer, mods som gör att videokvalitén i spelet blir bättre. Behövs eftersom man har en 22tums ws-skärm. Som väntat gick det inte att starta spelet nu heller, det bara krashar vid uppstart.

Sen skulle stor modden fixas som gör att spelet mer liknar vad det var tänkt att bli. Detta är ett måste ha, för alla som spelar Kotor 2 idag. Fixade även en patch till den. Funka spelet nu då? Nepp. Nästa grej var småfixar. Man startade spelet som administratör, man stängde av en av två processorkärnor (dessa 2 är de mest kända problemen som lett till att kotor 2 krashat). Men nu funka det inte. Prövade starta upp spelet på en mindre skärm, prövade ändra i Config några gånger. Funkade inte.

Startade om datorn 3ggr. Men sen blev det riktig basic grej. Jag letade drivrutiner till grafikkortet. Hittade nya som släppts i juni. Installerade. Spelet funka inte, prövade stänga av endast ljudet i Config. Och plötsligt så starta spelet!
Men jag spelar nu utan ljud. Så senaste timmen har jag installerat allt vad drivrutiner till ljudgrejs heter. Få se om jag få spela mitt Kotor 2 snart. Känner mig annars lika sliten som Darth Sion.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0