Bokrecension: Darth Bane: Path of Destruction

Har förut bara gjort recensioner på Star Wars spel, i alla fall ordentliga sådana. Så detta är lite nytt, men detta är ändå något jag viljat göra länge. Speciellt när det rör en så bra Star Wars bok som denna. Darth Bane: Path of Destruction har man nu haft i sin ägo i nästan 1 år. Den släpptes faktiskt redan i slutet 2006, men Darth Bane är en bokserie på 3 böcker varav Path of Destruction är del 1, och när det gäller mig så vill jag läsa alla böcker efter varandra. Så jag väntade tills den delen sista släpptes. Det är såna "vanor" man fått med tiden. Även om jag nog mest är en spelfantast så var det ändå ett bra tag sen man upptäckte att Star Wars i bokformat också var något varje Star Wars-fan bör pröva. Och då menar jag inte bara att läsa Star Wars-filmerna i bokform, utan jag syftar mest på allt som händer före, mellan och efter det som sker i filmerna. Jag själv har strax över 70st Star Wars-noveller och ska nu recensera min första. Recensionen är full med innehåll från boken, så det krävs nästan en varning för spoilers även om boken har några år på nacken.

Boken är skriven av Drew Karpyshyn, en person som har mer bakgrund bakom story-skrivande av data-och tv-spel än att skriva riktiga noveller. Man ska dock passa sig för att underskatta honom. Företaget han jobbar för "Bioware" tillhör den allra högsta toppen när det gäller story-drivna rollspel. Flertalet av deras spel vinner oftast inte bara "Årets rollspel" av kritikerna, utan de har även skrapat ihop många utmärkelser som "Årets spel". De började starkt med titlar som Baldurs Gate 1 och 2 och med samma struktur skapade även sitt första Star Wars-spel Knights of The old Republic som snabbt blev kritikerhyllat och av många sett som det bästa Star Wars-spelet genom tiderna. Det släpptes även en uppföljare på detta spel men som gjordes av ett helt annat företag. Just nu ligger dock det mesta av Biowares produktion på att släppa nästa spel av den serien: The Old Republic som ska bli ett massivt mmorpg-spel.

Men nog om hans bakgrund. Det är dags för boken och det är väl kanske bäst att visa hur boken ser ut och vad som står på baksidan av den för en kort sammanfattning(oöversatt).

Two there should be; no more, no less. One to embody the power, the other to crave it." — Darth Bane, Dark Lord of the Sith.

On the run from vengeful Republic forces, Dessel, a cortosis miner, vanishes into the ranks of the Sith army and ships out to join the bloody war against the Republic and its Jedi champions. There, Dessel's brutality, cunning, and exceptional command of the Force swiftly win him renown as a warrior. But in the eyes of his watchful masters, a far greater destiny awaits him.

As an acolyte in the Sith academy, studying the secrets and skills of the dark side, Dessel embraces his new identity: Bane. However the true test is yet to come. In order to gain acceptance into the Brotherhood of Darkness, he must defy the most sacred traditions and reject all he has been taught. It is a trial by fire in which he must surrender fully to the dark side — and forge from the ashes a new era of absolute power.

Dessel, mannen som ska bli Darth Bane, är kort och gott en brutal människa. En 2 meter lång och muskulös efter ett helt liv arbetande i gruvor. Path of Destruction följer honom från första början hela vägen tills han får sin första lärling att dela sin kunskap med. Det finns verkligen få Star Wars-titlar där man så här noggrant för följa en av ondingarna. För denna människa är verkligen grunden för all ondska som finns i Star Wars-filmerna. Yoda säger i slutet på Episode I "Always two there are. No more, no less. A Master and an apprentice.". George Lucas var så noga med bakgrundsberättelsen av den meningen att han själv skapade Darth Bane. Det är alltså grundaren av Star Wars som kom på att Darth Bane är mannen som såg till att det endast ska finnas 2 Sither vid ett och samma ögonblick.

I många berättelser får vi följa Anakin Skywalker och se alla de orsaker som leder till hans tragiska fall till den mörka sidan och blir den ökände Darth Vader. Det finns nästan oräkneliga verk om detta. Darth Bane får nöja sig med några kapitel av hans fall. Men det helt slående är att mer behövs inte. Innan Dessel blir en Sith så är han ingen ond människa. Han är en person som lever i en hemsk del av galaxen där överlevnad är det enda viktiga. Drew Karpyshyn är helt förbluffande i hur snabbt han får oss att tycka synd om Dessel och vid varje "dålig" handling Dessel gör så förstår man ändå varför han gör som han gör, varför han tycker annorlunda än vad "goda" människor gör. Det är lätt att känna sympati. Istället för att man får se en ond Sith Lord göra massa elaka handlingar så berättas det istället om en mans överlevnad och övertygelser. Det finns dock tillfällen då man ser hur mörk den mörka sidan verkligen är, hur Sitherna kan få kraft ur inte allt för trevliga saker och även Darth Bane använder sig utav detta när hans liv står på spel. För även om Darth Bane är en mäktig Sith så är han just det, en Sith. När hans liv står på spel så är det bara han själv som kan stå för räddningen. Ingen kommer till hans hjälp, utan han skapar sitt egen öde.

Förutom det underbart berättandet av denna viktiga Star Wars karaktär så finns det även andra utmärkande drag i denna bok. Det finns ingen, och då menar jag ingen, som har sånt enormt "biblotek" av vad Sithernas läror faktiskt handlar om. Slår man ihop allt jag lärt mig om Sitherna genom filmerna, alla spel jag spelat och även alla de andra novellerna jag läst, så står ändå Path of Destruction för 90% av min kunskap för hur den mörka sidan faktiskt fungerar, hur den var för länge sen, hur den var innan Bane ändrade allt och hur den faktiskt ser ut i filmerna. Hatet mot Jedi-riddarna är vad som driver Sitherna, men hur? Denna bok svarar på detta på ett väldigt bra sätt när vi läser om Dessels väg mot att bli en mörk Sith Lord. Alla diskussioner han har med sina mästare, hans läsande av gamla Sith-böcker, holocrons samt då såklart hans egna funderingar som leder fram till hans Rule of Two. Det är en fantastisk läsning om man är intresserad av den mörka sidan.

En av de inte fullt så perfekta delarna i boken är att den strider mot en del tidigare berättelser om Darth Bane. Han har illustrerats tidigare och i Darth Bane-bokserien så görs det en del förändringar för att få just dessa att hålla ihop bättre på bekostnad av de andra berättelserna. Men denna serie och speciellt Path of Destruction har en sån tyngd i sig, så övertygande av att detta är en sann Star Wars-berättelser, att i framtiden så är det dessa böcker som kommer sätta mer avtryck än de andra Bane-sagorna.

Slutkommentar: Detta är en lättläst och lättförstålig bok, Drew Karpyshyn skriver inte satt man blir förvirrad utan det är alltid enkelt att hänga med. Man sugs in och vill verkligen inte sluta läsa för ens man läst ut boken. Man kommer inte dras med den en längre stund för den griper verkligen tag i en, och för mig som fått tid att lugna ner mig från alla de första intrycken och starka känslorna man hade i början så har man nu en bättre chans på en mer objektiv recension. Jag har läst om denna bok 3ggr. Under 1 år. Det är  helt fantastiskt resultat. Jag har annars bara läst om ca 10 av de 70 Star Wars-böckerna jag har, och då har omläsningarna skett minst ett år efter första. För mig säger detta mycket och det är därför denna bok blir den första jag recenserat. Lite tråkigt kanske att det kan ses som dåligt att ge första boken betyget 10/10 men det är det jag gör. Vill man läsa en spännande Star Wars-bok så är denna en av de första jag skulle rekomendera.

Betyg:10/10