RIP Lucasarts

Efter flera månader har nu Disney bestämt sig för vad de ska göra med Lucasarts. Hela den interna utvecklingen av spel ska upphöra. 150 spelutvecklare får gå från sina jobb.
 
Lucasarts, om namnet stannar kvar, eller om delar intregeras med Lucasfilm, ska hädanefter endast licensera ut spel till andra utvecklare, vilket är något de gjort tidigare både väldigt framgångsrikt men också med en del missar.
Anledningen till denna stora förändring är egentligen väldigt självklar. Lucasarts har i många år nu haft stora struktuella problem. De har fått bytt VD var och varannat år och medan ett eller ett par byten är hanterbart, så är 4 avhopp under en 10-års period väldigt tungt. Det finns inga företag som mår bra av sånt. De flesta såg inte ens sina projekt bli klara under sin tid vid rodret. Anledningen till alla avhopp brukar ju officiellt sägas vara personliga, att de vill göra annat osv, men det går inte att undgå att se ett mönster. Ingen kunde se en god framtid för företaget. De var inte redo att göra de uppoffringar som krävdes. Vad exakt som låg bakom alla avhopp, var i alla fall något som skadat företaget så hårt att Disney  precis som tidigare folk med insyn, såg att Lucasarts måste offras mer eller mindre helt för att vi i framtiden kunde få bra Star Wars spel medan Disney kan tjäna pengar på det hela. För så är det ju, bra produkter ger bra lönsamhet.
 
Och istället för att börja från början, så tänker jag gå baklänges istället. Lucasarts har haft låg produktivitet senaste åren, färre Star Wars-titlar, sämre betyg. Lucasarts stod sällan i rampljuset, de fick mindre och mindre uppmärksamhet. För det var ju så att de vilja ha pr för sitt Kinect Star Wars-spel. Ett kul spel inriktat för den yngre publiken, sång o dans i Star Wars-tema, samt lite racing och rancor-förstörelse. Vissa kunde se spelet för vad det var, men annars sågades spelet hårt av kritikerna. Hånet var stort bland de som vanligvis spelar mycket spel. Och detta var den enda releasen 2012 till någon av de stora konsollerna. Angry Bird Star Wars går också att nämna, men det är ändå bara ett spel som liras under små-timmarna.
 
2011 var året då vi såg det fjärde Lego Star Wars-spelet. Ganska mjölkat, men sen är ju också Traveller's Tales som utvecklar spelet väldigt produktiva med sin Lego nisch. Slutet på året släpptes dock ett av de mest efterlängtade Star Wars-spelet någonsin: The Old Republic av Bioware. Det var en enorm satsning, som även Lucasarts lagt ner mycket arbete på. Spelet fick en fin start, bra betyg, många som köpte spelet, men sen gick andan ut. Trots så många års utveckling, fanns det alldeles för få saker som höll spelarna kvar. Spelar-tappet blev enormt och många kände sig svikna. Spelet som vilja utmana WoW fick se sig omformas till ett gratis-spel där man får betala om man vill ha det lilla extra. Ekonomiskt kanske det går runt, men prestige-förluster var stor då både Lucasarts och Bioware hade precis som de kunder som köper deras produkter, hade högre förväntningar.
 
The Force Unleashed 2 var det sista spelet som Lucasarts utvecklade och släppte på egen hand. En fortsättning på deras serie. Men spelet fick magert betyg. Godkänt men inte mer. Spelet var kortare än föregångaren och utan en kraftig story. Trots en normal utvecklings-period så var det en otroligt fattig produkt. Jämfört med andra företags spel ur samma genre så såg man att Lucasarts måste ha problem när de släpper ett spel som detta.
Annat var det med The Force Unleashed 1 vars enda egentliga svaghet var att det var lite kort. Mer av samma goda smak hade funkat, men spelet sågs rent allmänt som kort och det som fanns, innehöll en del irriterande buggar som avslöjade problem i kvalitéts-testande.
TFU1 var Lucasarts stora interna satsning där även George Lucas hade fått gått in för att godkänna flera tunga ämnen, detta var en multimedia-satsning som innehöll massvis med leksaker men också en bok och tidning knutit till spelet.  De körde på hårt och spelet deras visades upp av en grafik-motor med många tekniska framsteg. Men också problem. Spelet försenades flera gånger.
 
Samtidigt som TFU hände och TOR var under sin tidiga utveckling, så var de enda sido-projekten ofta i form av The Clone Wars-spel. Spel baserat på barn-serien som sändes på Cartoon Network. Lucasarts samarbetade med Krome Studies som fick i ett avtal göra flertalet spel. Någon framgångs-saga blev det aldrig, tcw-spelen möttes av dåliga betyg och svagt intresse bland fansen. Icke-Star Wars-spel som Lucidity släpptes också, men inte heller där träffade man rätt. Monkey Island-serien fick en fortsättning 2009 och kan ändå sägas vara mer lyckad, dess tidigare titlar från tidigt 90-talet var en del av Lucasarts produkter under deras guldålder.


Ett spel som fick flera, minst 2 uppföljare nedskjutna var Battlefront 2. Ett skjutar-spel som många fans ser som ett av de bästa Star Wars-spelet. 2005 släpptes det och sålde mer än något annat Star Wars-spel. Trots den framgången, så lyckades aldrig Lucasarts hitta en utvecklare som kunde göra färdigt spelet. De gjorde flera försök, och även när det verklar som de hittade rätt, så avbröt Lucasarts utvecklingen av 3:an innan det ens annonserades pga de vilja prioritera om. Detta trots att tidigare nämnda Kinect och tcw-spel jobbades på.
 
Det var kring denna period som en nedgång började bli tydlig. Mellan 2000-2006 var relativt produktiva år, med höga berg och några bottennapp. Spel baserat på filmerna Episod 1 och 2 vann aldrig genomslag, men däremot Knight of the Old Republic 1 , Jedi Outcast, Jedi Academy och Empire at War blev kritiker-hyllade och såg en god försäljning. Även Star Wars: Galaxies hade goda framgångar till en början, innan Sony Online   Entertainment fick ta över. De drev igenom en hel del ej uppskattade förändringar. Kotor 2, uppföljaren till Biowares stora Star Wars-succé blev pressad till en tidig release, av rent marknadsmässiga anledningar. Det påverkade spelet, speciellt slutet väldigt mycket. Forces of Corruption var expansionen till Empire at War men här fick vi se en mager produkt följt av väldigt dålig uppföljning av ett online-spel som ofta kräver fixar efter release, men som aldrig blev ordentligt fixad. Lucasarts egna stora titel för tidsperioden var Republic Commando, en otrolig mörk shooter som kändes som en fräsh och annorlunda fläkt vid tidpunkten, men som var aningen kort. Minns ni hur ofta jag sagt "kort" ?
Lucasarts gjorde eget samtidigt som de bollade med en massa andra duktiga utvecklare. Bioware, Obsidian, Raven Software, Pandemic Studios, Petroglyph Games och Factor 5, Nintendo-konsoler fick se fler Rogue Squadron-spel och på PC fler strategi-spel som förutom EaW också tidigare fått sett Galactic Battlegrounds och Force Commander.
 

Det var alltså ingen brist på spel efter det nya milleniumet. Det släpptes spel helt enkelt. Och grunden för detta, byggdes mer eller mindre under 1990-talet även om Lucasarts, Lucasfilms Games, skapades redan 1982. Det har släppts många spel, till många konsoler, man får väl inte glömma peka-klicka-äventyret Maniac Mansion.
Men 1990-talet var perioden då Lucasarts blev en beryktad spel-utvecklare. De riktiga klassikerna som The Secret of Monkey Island, Star Wars: X-Wing, Tie fighter, Zombies Ate My Neighbors, Full Throttle, Dark Forces I-II samt Grim Fandango. Och så finns det ytterligare någons favorit som man glömt. Det var en tid med annorlunda spel och utomordentliga uppföljare. När Disney nu stänger Lucasarts så finns det ett stort lager med spel folk tänker på och känner saknad efter. Man glömmer att Lucasarts senaste åren mest kommit med besvikelser eller olidlig väntan på spel som aldrig fåt några uppföljare. Men kanske, kanske nu med Disneys hårda val, så kan andra spel-utvecklare kanske snabbare än tidigare komma igång med arbetet att göra nya Star Wars-spel värdiga det härliga arvet Lucasarts ändå lämnat efter sig. Det är många spel, många riktigt dåliga, men också guld-korn som format mångas ungdom. För det ska inte glömmas att Lucasarts hade projekt igång som kunde leda till Battlefront 3 och de hade Star Wars:1313, ett otroligt snyggt Boba Fett-spel utspelat i den undre världen av Coruscant. Kanske blir något av dessa spel det vi får se härnäst, kanske innan Episod 7 släpps, eller efter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0